Dolar 2.5 TL olursa ne olur?

[ 25 Ekim 2011 - Salý ]
Dolar 2.5 TL olursa ne olur?

Merkez Bankasý'nýn dolara müdahalesine yönelik tartýþmalara Orka Group Yönetim Kurulu Baþkaný Süleyman Orakçýoðlu'da katýldý. Orakçýoðlu, "Merkez aceleci davranarak piyasalara bir sonraki adým için sinyal veriyor. Merkez daha rahat davranmalý" dedi. Avrupa'dan gelen olumsuz haberlerle dolarýn 1.90'ýn üzerine çýkarak tarihi rekoru kýrmasý ile Merkez'in bir anda döviz satým ihalelerinde 50-350 milyon dolar bandýný aþarak bir anda 1 milyar dolara çýkarmasý dolarýn ateþini bir miktar düþürse de yükseliþler Merkez'i ayný büyüklükte 2 ihale ve doðrudan müdaheleye zorladý. Agresif sayýlabilecek müdahalelere raðmen dolarýn 1.70-1.85 bandýnda kalamamasý ise Merkez'in döviz piyasasý üzerindeki etkisini de yeniden tartýþmaya açtý. Dalgalý kur modelini benimseyen bir ekonomide Merkez Bankasý'nýn döviz piyasasý üzerinde bu denli etkili olmasý bir kýsým piyasa oyuncularýnýn tepkisini çekerken diðer oyuncular ise Merkez'i müdahalelerinde haklý buluyor. "DOLAR 2.5 LÝRA OLSA NE OLUR?" Merkez'in sýk sýk yükseliþe geçen dolara müdahalesini, "Dolar 2.5 lira olsa ne olur? Nasýlsa tavan yapýp geri dönecek. Merkez'in rahat olmasý gerekiyor" diyerek eleþtiren Orka Group Orka Group Yönetim Kurulu Baþkaný Süleyman Orakçýoðlu, Merkez'in bu tür spekülatif yükseliþlerde çok aceleci davrandýðýný söyledi. Orakçýoðlu, Gazeteport'a yaptýðý açýklamada, Merkez'in panik halinde verdiði tepkilerle bir sonraki adýmý için piyasalara sinyal verdiðini belirterek þunlarý söyledi:" Merkez Bankasý'nýn kurla ilgili izlediði belli bir politika ve belirlediði bir bant var. Dolarýn 1.85'in üzerine geldiðinde ve sepet 2.12'yi hemen müdahale ediyor.Bence Merkez Bankasý'nýn biraz daha rahat olmasý lazým. Dolar 2.5 lira olsa ne olur? Tekrar geriye gelir. Bu kadar aceleci davranmaya gerek yok. Merkez Bankasý bu müdahalelerle bir sonraki adým için piyasalara sinyaller veriyor. Piyasalarda, 'yükseldi yükselecek, müdahale geldi, düþecek' beklentisi yaratýyor.Müdahalelere raðmen piyasa yeniden istediði yere geliyor. Tekrar bir müdahale geliyor." "ÇIKMAK ÝSTEYEN PAHALI ÇIKSIN" Türkiye'den çýkmak isteyen yabancý yatýrýmcýnýn önünü kesmenin doðru olmadýðýnýn altýný çizen Süleyman Orakçýoðlu, "Türkiye'den çýkmak isteyen pahalý çýksýnlar. Bu iþin bir bedelini ödesinler. Türkiye'de kendi dinamiklerini diðer ülkelerle karþýlaþtýrdýðýnýzda bir çok konuda çok daha iyi. Aslýnda hiç telaþa ve kaygýya gerek yok.sorun döviz artýþý ise bunu 3-4 kez yaþadýk, gördük Önce tavan yapýyor, sonra olmasý gereken noktaya geri geliyor. Çünkü uygulanan ekonomi politikalar istikrarý destekliyor. Anlýk tepkilerle yaþanan yükseliþler bir süre sonra geri geliyor." þeklinde konuþtu. "MERKEZ ELÝNÝ GÖSTERMEDEN OYNAMALI " Faiz lobisinin Merkez Bankasý'ný sýkýþtýrmaya yönelik operasyonunun devam ettiðine dikkat çeken Süleyman Orakçýoðlu, konu ile ilgili þu deðerlendirmelerde bulundu. "Merkez Bankasý'na faiz artýþý yönünde bir sýkýþtýrma operasyonu yapýlýyor. Faiz lobisi bunu istiyor çünkü.Merkez'in faiz artýþýna ne zaman gideceði ile ilgili bir öngörüm olmasa da baskýlara ne kadar dayanabilir bilmiyorum.Merkez, yaptýðý ataklarla sürekli spekülatif hareketlere karþý 'Piyasanýn en büyük oyuncusu benim' diyor. Aslýnda elinde faiz dýþýnda daha kullanmadýðý kozlar var. Munzam karþýlýklar gibi.Onlarla farklý bir þeyler yapabilir. Bankalarýn biraz elini rahatlatabilir. Bunlarý kullanabilir. Önemli olan spekülatif hareketler yapanlara 'Ben sizden daha büyüðüm' derken elini göstermeden, sinyal vermeden yapmasý. Bana göre Merkez'in oyunu elini gösterek oynuyor". "PÝYASALAR ÞAÞKIN VE KARARSIZ" Küresel ekonomideki sýkýntýlarla birlikte Avrupa'da yaþanan krizin piyasalar üzerindeki belirsizliði artýrdýðýný ve kurlardaki aþýrý hareketliliði tetiklediðini vurgulayan Orakçýoðlu, piyasalardaki kararsýzlýðýn boyutunu ise þu sözlerle dile getiriyor."Kurlarda aþaðý ya da yukarý kimse ne olacaðýný bilmiyor. Bu da piyasalardaki endiþeleri körüklüyor. Piyasalar hassas olduðu için anlýk tepkiler veriyor." "ZAM OLMAZSA BÜTÇE AÇIK VERECEK" Açýklamasýnda doðalgaz ve elektriðe yapýlan zamlarýna da deðinen Orakçýoðlu, enerjinin ithale dayanmasý ve dövize endeksli olmasý nedeniyle zamlarýn makul karþýlanmasý gerektiðini kaydetti. Orakçýoðlu,"Zam yapmadýðýnýzda bunu bütçeden fonlamanýz lazým.Bu da bütçenin açýk vermesi demek. Bu dönemlerde böyle bir lüksümüz olduðunu düþünmüyorum açýkcasý. Ve belli bir ölçüde bunun sübvanse edildiðini düþünüyorum. Oranlar yüzde 30' larda isezamlar yüzde 20'lerde kaldý" þeklinde konuþtu. "ZAMLARI YANSITMAKTA ZORLANACAÐIZ" "Maliyetleri doðrudan etkileyecek zamlarý fiyatlara birebir yansýtmakta zorlanacaðýz ve diðer sektörler gibi perakende ve hazýr giyim sektörü de bu zamlardan etkilenecek" diyerek sözlerini sürdüren Orakçýoðlu, "Fiyatlara elbette yansýyacak. Öncelikle dünyada hammadde fiyatlarýnda ciddi bir artýþ var. Enerji fiyatlarý arttý, arkasýndan kurdaki artýþlar. Firmalarýmýz yüzde 30-40'lýk maliyet artýþlarýna raðmen yüzde 10-15 civarýnda bunu yansýtabilecekler . Ýþ dünyasýnýn sadece olumsuzluklarý deðil, istikrarý destekleyen bir uygulamalarý hayata geçirmeleri gerekiyor. Bu dönemde kriz yönetimine þirketler için hayati önem taþýyor" þeklinde konuþtu. "2012 ÝÇÝN TEMKÝNLÝYÝZ" Sanayicinin 2012 yýlý için daha temkinli davrandýðýný ve bunun büyüme rakamý hedeflerine de yansýdýðýný yorumunu yapan Süleyman Orakçýoðlu, þöyle konuþtu:" Türkiye'nin 2012 büyüme tahmini yüzde 4. Ben bu rakamýn yüzde 5-6 olacaðýný düþünüyorum çünkü Türkiye'de giriþimcilik ruhu baþka bir boyuta geldi.Firmalarýmýz, markalarýmýz, iþadamlarýmýz giriþimcilerimiz yeni bir arayýþ içinde.Türkiye olarak en büyük avantajýmýz bu.Türk iþadamý Avrupa'da durgunluk varsa Afrika'ya yöneliyor. Ortadoðu'da varsa diðer pazarlara yöneliyor. Rusya ya da Uzakdoðu'ya yöneliyor.Dünyadaki geliþmelere baðlý olarak iþ dünyasý için birtakým handikaplar var ama bunun yanýnda da Türk iþ dünyasýnýn genel profiline baktýðýnýz zaman rekabetçilik adýna çok büyük bir geliþim gösterdiðini kabul etmek lazým. Dünya pazarlarýný yakýndan takip eden ve bilen bir Türkiye var artýk. Ýhracatçý þirketlerin kadrolarýnda ciddi bir profesyonelleþme var. en önemlisi yorgun bir Avrupa'nýn karþýsýnda dinamik bir Türkiye var. Tamam, kriz var ama dinamik bir Türkiye'nin avantajlý daçok yüksek. Türkiye içinde dünyada çok önemli fýrsatlar olduðunu düþünüyorum." "2010'DA YÜZDE 54 BÜYÜDÜK" 2010 yýlýnda krizin etkileri devam ederken yüzde 54 oranýnda büyüdüklerini, 2011 sonu için büyüme beklentilerinin yüzde 40, 2012 yýlý için ise yüzde 30 olduðunu ifade eden Orakçýoðlu, "Düþüþ gösterse de büyüme performansýmýzý sürdüreceðimizi düþünüyoruz. Orka Group olarak 2001 krizinde de krizin en baþarýlý þirketi seçilmiþtik. 2010 yýlýnda da bunu tekrarladýk. Bunda yönetim kabiliyeti, fýrsatlarý kulllanma ve piyasa deðiþkenlerini takip etme konusundaki baþarýsýmýz etkili oldu" dedi.(GAZETEPORT)